onsdag 25. desember 2013

Brodder

Forrige vintersesongen ble det lite løping. Det manglet ikke på gode forklaringer. Først og fremst skyldes det at jeg kjøpte meg nye ski og ble helt hekta. Gikk nærmere 750 km på ski i årets tre første vintermåneder og det ble lite (trenings)tid igjen til løping. En annen god forklaring (unnskyldning) er at jeg ikke er veldig glad i å løpe på asfalt, og at skogen er lite tilgjengelig for løping på vinterstid. (Særlig når skiene står der og frister...) Og så er det glatt. Turer på glatt føre med sko uten feste er lite tilfredsstillende. Når Bambi (altså jeg) beveger seg på den møkkete glattisen og klokka viser 8, 9 og 10 min per km, og frykten for å knekke en ankel er det eneste som hever pulsen opp fra hvilenivå, da fremstår en god skitur i stille skog som et langt bedre alternativ.

Men i år skal det tas grep for å unngå løpetreningstørke. Bokstavelig talt. Jeg skal løpe med sko som gir grep på glatta. Alternativene er brodder eller sko med pigger. Jeg har (foreløpig) valgt brodder. Fordel med brodder: Med brodder kan i prinsippet alle skoene som står i skapet gjøres om til vintersko. Jeg liker, i likhet med de fleste andre løpere, å bytte mellom flere ulike sko avhengig av hvor langt jeg skal løpe, hvilket tempo jeg skal løpe i og hvordan beina føles. Med brodder kan jeg (i prinsippet) bruke alle løpeskoa mine også på vinterføre. Vil også tro at brodder er et rimeligere alternativ enn å få satt pigger i løpeskoa, det er iallfall langt rimeligere enn å kjøpe egne vintersko med pigger.

That said, jeg har likevel planer om å kjøpe vintersko. Med gore-tex som funker i slapseføre samt andre egenskaper tilpasset årstiden. 

Jeg har løpt noen mil med brodder fra Nordic Grip Running, på forskjellige typer underlag. De har godt grep på islaget som ligger over asfalten. Broddene sitter godt på skoen. De festes med borrelås og er enkle å få av og på. Dersom man kommer over på isfrie partier kan broddene enkelt taes av og puttes i jakkelomma. Broddene gir ikke godt feste dersom det ligger et snølag over asfalten, men brodder er vel heller ikke tenkt brukt på slikt underlag. Min erfaring er at de fungerer utmerket på trafikkerte asfaltveier som er skrapet, mens de glipper på brøytede skogsbilveier hvor underlaget ikke er like hardt.

Kjøpt på xxl for 200 kroner. Jeg har brukt broddene på forskjellige sko, men dempingen i Asics Gel-Nimbus gjør beina glade når de dunker avgårde på hard asfalt-is.

Litt på skeiva etter en lang og god romjulstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar